En semiotisk selvbiografi skrevet i tredje person (trykt i Torkild Tellefsen m.f. (red.): Danske tegn, 2010
Nils
Gunder Hansen
(født 1956 i Kolding)
Allerede i gymnasieårene (1972-75) ved
Tønder Statsskole fik Nils Gunder Hansen en interesse for fransk filosofi og
læste bl.a. den danske udgave af Peter Kemps disputats Engagementets poetik og artikler af Paul Ricoeur. I årene 1975-78
tog han bifag i dansk ved Odense Universitet, og her var fransk filosofi ud
over Roland Barthes’ myteteori og den danske, ideologikritiske brug af Greimas’
strukturelle semantik ikke en del af pensum, men på egen hånd læste han ud over
Peter Kemps introducerende bøger også Niels Egebak, Per Aage Brandt,
tidsskriftet Exil og de forskellige danske antologier om fransk
betydningsfilosofi fra begyndelsen af 70’erne Tegn, sætning, subjekt, Subjekt
og tekst m.m. Nils Gunder Hansen forsøgte på egen hånd at anvende Jacques Derrida
og Ricoeur i sine studenteropgaver, men fandt det generelt vanskeligt fuldt ud
at tilegne sig den franske tænkning uden at have et ”miljø” med samme
interesser omkring sig.
Efter bifag drog Nils Gunder Hansen til
København og læste litteraturvidenskab ved Københavns Universitet. Her mødte
han ligesindede i studentermiljøet, men den franske filosofi var med eftertryk
ikke en del af pensum på faget, hvor 68-generationen af lærere betragtede
Derrida, Julia Kristeva m.fl. som nogle, de i den grad havde gjort sig færdig
med i deres ungdom i tidsskriftet poetik.
Det lykkedes dog at få inddraget læsning af Michel Foucaults nyeste bøger i
instituttets teoriseminar, ligesom der blev oprettet et forløb i Jacques Lacans
psykoanalyse med Georg Warming som ekstern underviser. Sammen med de
studerende, der ville noget andet end Frankfurterskolen, organiserede Nils
Gunder Hansen sig i diverse studiekredse. Et samlingspunkt blev fra sidst i
70’erne en større og tværfaglig ”psykosemiotisk” kreds, der holdt månedlige
møder på Rigshospitalet under uformel ledelse af Per Aage Brandt. Her mødte man
interessefæller fra andre fag som dansk, psykologi, filosofi, kultursociologi
m.m. samt ”ældre” semiotikere som Harly Sonne og Bent Rosenbaum. Sammenhængen
fik mere kropsfaste udløbere i dannelsen af tidsskriftet Semiotik, hvor Nils Gunder Hansen sad i redaktionen fra 1980-83 og
diverse seminarer (og seminarantologier) i Nordisk Sommeruniversitets regi op
gennem 80’erne, hvor han også var aktiv som planlægger og oplægsholder.
I dette frodige tværfaglige miljø var
”semiotikere” måske mest af alt en løs betegnelse for alle dem, der ville noget
andet end freudo-marxismen og i en eller anden forstand orienterede sig mod
fransk tænkning. Den danske semiotik virkede netop i disse år relativt løsrevet
fra den tekstteoretiske fundering, der var almindelig i de sene 60’ere og
tidlige 70’ere; den havde åbenlyst mere generaliserende ambitioner: man talte
om ”psyko-semiotik”, ”socio-semiotik” osv. Nils Gunder Hansens interesse blev
gennem et møde med Jean Baudrillards tænkning udpræget ”sociosemiotisk”. Han
skrev som den første en større introduktion til Baudrillard (i tidsskriftet
Semiotik), og gennem Baudrillards interesse for antropologisk materiale og teori
kom Nils Gunder Hansen også til at interessere sig for antropologi, både den
klassiske hos Marcel Mauss og den dengang nyeste hos Pierre Clastres. Parallelt
hermed havde han gennem læsning af Norbert Elias (en enkelt tysker blandt alle
de franske!) og Michel Foucault fattet interesse for historisk antropologi,
særligt i forbindelse med middelalderen som periode. Han studerede den franske
Annales-skole (Duby, le Goff, le Roy Ladurie), og denne interesse kulminerede
med dels et studieophold i Paris i 1983, hvor han fulgte undervisning hos le
Goff på Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales og gik til forelæsninger
hos Duby og Foucault på Collège de France, dels et konferensspeciale om
kærlighedens opkomst i den provençalske troubadurlyik i det 12. århundrede.
Specialet blev udgivet som bog i 1985 under titlen Den høviske kærlighed og udgjorde et dobbeltnummer af tidsskriftet
Semiotik, til enkelte abonnenters utilfredshed.
Og det var måske ikke så mærkeligt. Man
kan diskutere hvorvidt Nils Gunder Hansen var semiotiker ud over i datidens
meget, brede og ”miljømæssige” betydning af ordet. Da han efter at være blevet
mag. art. i litteraturvidenskab i 1984 skulle formulere et licentiatprojekt
forestillede han sig dog en sammentænkning af tre nyopdukkede teoretiske
inspirationer i semiotik-miljøet: den uortodokse lacanianer Daniel Sibony,
videnskabsfilosoffen Michel Serres og religionsteoretikeren René Girard.
Ambitionen var vist nok en lacaniansk funderet kultur- og religionsteori
omkring grundlæggelsesmyter. Dette arbejde kom dog aldrig i gang, og i midten
af 80’erne begyndte Nils Gunder Hansen at føle sig mere fremmed over for de
semiotiske tendenser. Måske var sagen også, at nu hvor marxismen var
kollaberet, var der ikke længere var noget, der kunne holde et lidt diffust
”oppositionelt” miljø sammen.
Desuden gik den semiotiske hovedstrøm
pludselig i udpræget grad tilbage imod tekst-semiotikken. Greimas fik en stor
revival, og den matematiske katastrofeteori (og diverse naturvidenskabelige
paradigmer omkring kaos, fraktaler o. lign.) fremstod som den mest interessante
sparringspartner for den revitaliserede tekst-semiotik. Nils Gunder Hansen
havde ikke den fornødne interesse for tekstteorien og følte heller ikke, at han
som udpræget ”sproglig student” havde den fornødne intelligens til den
naturfaglige inspiration. Socio-semiotikken fremstod nu mest som en uindløst
drøm, selvom der var enkelte ansatser også hos Greimas i hans analyser af
”passionerne”, og Nils Gunder Hansen vendte sig i sit licentiatprojekt imod ældre
og etablerede sociologer som Emile Durkheim, Marcel Mauss og Georg Simmel.
Afhandlingen endte som en monografi over Georg Simmel, og da Simmel var en
udpræget tværfaglig figur, kom arbejdet til at omfatte ikke bare sociologi og
kulturteori, men også æstetik og livsfilosofi. Nils Gunder Hansen læste dog
også en del massepsykologi og Elias Canetti i disse år i logisk forlængelse af
Baudrillards interesse for massen som et ”sort hul”.
I 1992 forlod Nils Gunder Hansen
universitetet i frustration over jobmulighederne, og indtil 2008 var han
fuldtidsansat i dagspressen, først på Kristeligt Dagblad, siden på Berlingske
Tidende. Han slap dog ikke helt forskningen, og i årene 1994-99 redigerede han
sammen med Frederik Stjernfelt Gyldendals kulturtidsskrift KRITIK, som i disse
år fik et mere tværvidenskabeligt og forskningsbaseret præg sammenlignet med
det litteraturfaglige og litteraturpædagogiske fokus, det tidligere havde haft.
I 1998 udgav Nils Gunder Hansen en introduktion til den danske teolog og
filosof K. E. Løgstrup og i 2004 et forfatterskabsportræt af Tage-Skou Hansen.
I samme periode bevarede han også sin litteraturteoretiske interesse og
arbejdede sammen med det narratologiske miljø omkring Syddansk Universitet
Kolding og var bl.a. gæsteredaktør af flere numre af tidsskriftet K & K.
I 2008 er Nils Gunder Hansen vendt
tilbage til universitetet som professor med særlige opgaver ved Syddansk
Universitet Odense. Selv om han primært skal forske i dansk litterær kultur
efter 1940 Enog dens forbindelse til velfærdsstatens udvikling, regner han også
med i perioder at kunne dyrke sin litteraturteoretiske og narratologiske
interesse. I den forbindelse føler han sig nok igen lidt tættere beslægtet med
den danske semiotik, der i arbejder af bl.a. Frederik Stjernfelt og Peer
Bundgård også har interesseret sig for fænomenologien og fortælleteorien.
Vigtigste
publikationer
Gunder Hansen, Nils (1981). Vesterlandets
misére som fabel. En introduktion til Jean Baudrillard. Semiotik nr. 3 og 4.
Gunder
Hansen, Nils (1983). Symbolsk udveksling og historisk antropologi. Kultur og Klasse 48.
Gunder Hansen, Nils (1985). Den høviske kærlighed. Om kærlighedens
opkomst i det 12. århundredes provencalske troubadourlyrik. Forlaget
Basilisk 1985.
Gunder Hansen, Nils (1988). Den sociale
smitte. Massepsykologien mellem forklaring og forståelse. Stofskifte
18.
Gunder Hansen, Nils (1991). Sansernes sociologi. Om Georg Simmel og det
moderne. Tiderne Skifter
1991.
Gunder Hansen,
Nils (1993). Epic fiction between speech and writing. Culture
& History 12, Akademisk Forlag.
Gunder Hansen, Nils (2002). Litterære karakterer mellem tekstualitet og
mimesis. K & K nr. 94, Medusa.
Gunder Hansen, Nils (2004). Dialog
mellem læsere. Fænomenologi versus kognitivisme. KRITIK
172, Gyldendal.
Gunder Hansen, Nils (2006). Käte
Hamburger og ”digtningens logik”. K & K 101, Medusa.
Gunder Hansen, Nils (2008/9). Fiktionel
erkendelse og sociale former – belyst gennem danske dogmefilm. Under udgivelse
i Rasmus Antoft, Michael Hviid Jacobsen & Lisbeth B. Knudsen (red.). Den poetiske fantasi. Aalborg
Universitetsforlag.
Kommentarer
Send en kommentar