Mit litteratursyn anno 2002
Oplæg til Blå Tirsdag, en
paneldiskussion om ny litteratur og litteratursyn på Dansk, KU, en gang i
efteråret 2002. Jeg sad i panel med Jakob Ejersbo og Marianne Stidsen med Poul
Behrendt som ordstyrer.
Jeg vil tillade mig at
forudsætte sommerens diskussion i Weekendavisen nogenlunde bekendt. Anne-Marie
Mai, professor fra Syddansk Universitet og formand for litteraturrådet, udtalte
i den debat, at man kun burde skelne mellem god og dårlig litteratur,
underforstået: man skal ikke sætte forskellige slags litteratur op imod
hinanden (f.eks. realisme mod minimalisme), for vi skal alle have lov at være
her, selvom der selvfølgelig er brådne kar i alle lande. Det er jo et udsagn i
tidens pluralistiske og tolerante ånd, og mange er givetvis enige med hende.
Jeg modtog selv mange personlige reaktioner på mit interview af typen: du har
ret et stykke ad vejen, men det lyder som om du siger at kun litteratur der er
på den og den måde er godt. Så folk er generelt meget følsomme overfor om man
nu snakker normer og deraf følgende diskrimination, det er næsten som ude i det
store samfund.
Problemet ved Anne-Marie Mais
udsagn er ikke at det er forkert, men at det er så ideelt, at det er svært at
leve op til. Litteratur er mange forskellige ting, og de fleste litterater vil
have mere forstand på og mere kærlighed til nogle typer litteratur end til
andre. Jeg har svært ved for mit indre blik at forestille mig en person, der
synes lige brændende godt om alle slags litteratur. Og derfor er det meget
svært at skelne, sådan ud i det blå, mellem god og dårlig litteratur. Vores
litterære præferencer vil nemlig påvirke vores litteratursyn, altså det sted
hvor vi henter vores kriterier, når vi foregiver, at vi skam kun skelner mellem
god og dårlig litteratur. Eksempler: når Lars Bukdahl ikke kan lide Benn Q.
Holm og Jakob Ejersbo, så er det jo ikke fordi han regner det for dårlig
realisme, det er fordi han synes realisme er dårlig. Han har, vil jeg hævde,
ikke en forestilling om en standard som de mangler at leve op til.
Når jeg i WA prøvede at
promovere en bestemt slags litteratur (realisme) og kritisere en anden slags
(minimalisme), bliver det lidt præsenteret som om man er en stalinistisk
kulturkommissær, der vil tvinge en eller anden traktor-realisme ned over hele
området i stedet for at lade tusind blomster blomstre. Men tusind blomster får
aldrig lov til at blomstre. Jeg mener f.eks. at vi har et episk og realistisk
underskud i nyere dansk litteratur, og at det kan skyldes at den finlitterære
opinion i Danmark har været skævvreden i årevis. De kan jo sagtens skrive
romaner i England, Norge og Sverige.
Allerede i 1950 følte TSH sig
foranlediget til at skrive et Forsvar for prosaen, og på en vis måde har
det været lige aktuelt gennem hele det halve århundrede der er gået. Det var
lyrikken der var i fokus i Heretica, det bliver det også i den litterære
modernisme i dens forskellige faser. Hvis man tager de fremmeste litterære
kritikere Brostrøm, Skyum, Bukdahl, er de jo alle tre primært lyrik-kritikere.
Ikke alene, men primært. Brostrøm og Skyum var jo de kritikere, der var med til
at føre hhv. 60- og 80-generationen af lyrikere frem. Bukdahl er selv udøvende
lyriker og selvom man ikke kan sige at 90’er-litteraturen, som han promoverer,
er domineret af lyrik, er det åbenlyst at han reelt næsten ikke kan skrive om
prosa uden at være satirisk over foretagendet i sig selv. At der overhovedet
gives sådan noget som romaner og noveller, det er lidt komisk, men sgu også
meget sødt.
Det ligger latent i den
danske finlitterære konsensus på tværs af skoler (Rifbjerg vs. Højholt,
modernisme, Niels Frank generationen), at litteratur er primært lyrik (ud fra
en proto-typisk betragtning), og 70’ernes ”realistiske” parentes har på en måde
kun gjort ondt værre. Det afgørende er det omhyggelige arbejde med sproget;
Niels Frank, Forfatterskolens tidligere rektor så tydeligvis den konkretistiske
lyriker som proto-typen på en forfatter. Det betyder, at megen af den moderne
forfatterskole-prosa er en art forklædt lyrik – der skrives meget kort og
arbejdes meget intenst med det sproglige udtryk, og der er ingen interesse for
at udforske egentlige episke elementer som karaktertegning, plot,
illusionsopbygning.
Hvor reelt er problemet med
det episke og realistiske underskud? En almindelig reaktion jeg har fået er at
folk begynder at opregne forfattere: jamen, der er jo både Inge Eriksen,
Kirsten Thorup, Bent Vinn Nielsen osv osv. Hvis man så svarer, at det jo ikke
er et spørgsmål om statistik alene, og de nævnte forfattere er åbenbart ikke
nok til at afhjælpe et savn, som mange føler (det du sagde var forløsende), så
er det næste argument, at man lider af litterær nostalgi, men der er altså
ingen, der skriver romaner på den måde mere, og derfor er det kun patetisk med
de tilbagevendende meldinger om at tage til Ishøj eller skrive den store roman
om Nordisk Fjer.
I et interview om sin nye
digtsamling kommenterede Søren Ulrik Thomsen diskret diskussionen og sagde, at
man kan ikke bede folk om at skrive samtidsromaner, men om halvtreds år vil vi
– eller vores efterkommere – kunne se hvad der viste sig at være
samtidsromanerne. Det er et besnærende synspunkt, men det forudsætter en eller
anden romantisk digtersubjektivisme, hvor folk skriver det de føler for,
fuldstændig uden hensyntagen til trends og moder i de litterære miljøer. Og det
har jeg svært ved at tro på som en generel karakteristik. Jeg vil ikke
kommandere folk til at skrive på en bestemt måde, men jeg vil godt være med til
at flytte opinionen, så forfattere in spe får indtryk af at det altså også er
kunstnerisk legitimt at skrive på en anden måde end lyrikerne og modernisterne
foreskriver.
Jeg vil også gerne
argumentere stilistisk, teknisk, håndværksmæssigt. Problemet med den litterære
modernisme er at den har udviklet sig til en hel skov af skilte med ting man
ikke må som forfatter, eller ting man helst skal – en pegefingermoral –
der i virkeligheden giver forfattere en ret smal flade at operere på. Man må
f.eks. ikke bruge såkaldt alvidende fortællere, men skal lægge sig op ad et
subjektivt perspektiv på virkeligheden. Man skal vælge sig et krisebefængt
perspektiv. Man må ikke fortælle for god en historie. Man må gerne bryde
fiktionsillusionen eller føre læseren ud i labyrintiske systemer om hvem der
egentlig fortæller osv. Selv hos en så begavet mand som Skyum kommer det til et
næsten primitivt udslag, når han helt rutinemæssigt berømmer fiktion der gør
opmærksom på sig selv som fiktion. Hvad er det for noget pis? Hvorfor er det nu
det skal være mere ædelt at nedbryde en illusion end at vedligeholde den?
Modernismen indsnævrer muligheder og repræsenterer en særdeles normativ
æstetik.
Det er til dels en
international udvikling, men alligevel har modernismen stået stærkt i Danmark
med dens strategiske alliance med nyradikalisme, velfærdsstat osv. Diskussionen
om den danske modernismekonstruktionen, som Kolding folkene kalder det, er jo
først lige begyndt, og den bliver meget spændende at følge i de kommende år,
men nogle udtalelser af Ian McEwan i et af de interviews han gav for nylig
demonstrerede, at det ikke er en dansk Sonderweg
McEwan-citat: ”Jeg ville
skrive om den kolde krig, og jeg kunne ikke finde et bedre sted at begynde end
ved Muren. Det er et perfekt sted for en romanforfatter, for det står for en
verdenshistorisk begivenhed, det er en konkret genstand, der går lige ned midt
mellem lande, byer, elskende og familier. Det offentlige og det private samlet
i et. Jeg spurgte derfor nogle af mine tyske kolleger, hvilke romaner om Muren
jeg burde læse. Der var ingen. Det viste sig, at mine jævnaldrende
forfatterkolleger i Tyskland skrev modernistiske eller postmodernistiske
romaner. Hvis man skrev om Muren, blev det anset for vulgær journalistik. Muren
passede ikke ind i ideen om, hvad en roman skulle handle om. Den skulle ikke
handle om, hvordan vi havde det med hinanden eller om sociale betingelser i
samfundet lige nu. Nej, det var i stedet det blodløse portræt af kunstneren
selv.
Den tilgang til stoffet ville have forbavset folk som Saul Bellow, Philip Roth eller Don DeLillo, for de ville have skrevet om Muren. Der var simpelthen sket det i Tyskland, at arven fra den døende modernisme var blevet en slags statsstøttet litteratur, som havde afskåret sig fra omverdenen, selv om den havde det bedste romanmateriale i Europa”.
Den tilgang til stoffet ville have forbavset folk som Saul Bellow, Philip Roth eller Don DeLillo, for de ville have skrevet om Muren. Der var simpelthen sket det i Tyskland, at arven fra den døende modernisme var blevet en slags statsstøttet litteratur, som havde afskåret sig fra omverdenen, selv om den havde det bedste romanmateriale i Europa”.
Virkeligheden har vi jo altid
hos os. Det er et af modernisternes kerneargumenter. Det tager journalistikken
sig af. Eller filmen. McEwan siger videre om grunden til at den store
kærlighedsroman pludselig heller ikke var en del af det litterære felt:
»Den passede ikke til
opskriften på den modernistiske bog, og samtidig syntes mange forfattere, at tv
og film allerede lavede masser af gode kærlighedshistorier, og modernismen har
jo haft en tendens til at gå imod det, der er blevet anset for at være vulgært
populært, uanset om det har været fotografiet, radioen eller tv. Det svarer til
situationen, når en landsby bliver oversvømmet, så søger folk hele tiden højere
og højere op i terrænet. Kærligheden blev betragtet som noget, der lå langt
nede i popkulturen, mens emnerne for modernismen ofte har været den
menneskelige sjæl eller det eksistentielle øjeblik«.
Man deserterer altså både en
masse formmæssige, tekniske måder at skrive på og en masse, både samfundsmæssigt
og eksistentielt stof. Det er det brændte jords politik.
En anden variant hedder, at
det er udlevede litterære former som litteraturen har lagt bag sig – et
hyklerisk argument fordi det forudsættes at de sagtens kunne skrive som
Pontoppidan. Et af problemerne er nok at det er temmelig svært at skrive
litterær realisme, mens det er meget lettere at skrive minimalisme. Jeg tænker
her både i vidensmæssig forstand, men også på at man faktisk skal kunne lave handling,
karakterer, situationer. Det er også meget lettere at kritisere realisme (Benn
Q., Ejersbo), fordi det ikke er en litteratur der dækker sig ind bag stil og
spidsfindigheder, mens det er svært at kritisere minimalistiske værker, fordi
de sætter deres egen norm. Man kan ikke kritisere en sammenhængsløs roman for at
mangle sammenhæng.
Der gives to mere
principielle hovedargumenter imod en realisme-efterspørgsel. Det første er
litteraturteoretisk og kan opsummeres som følger: ”realisme” er blot en konstruktion,
en sub-genre, en form for litteratur der i særlig grad er uvidende om sin egen
artificialitet, og dermed på en måde den dummeste og mindst litterære
litteratur, der gives. Det andet er litteraturhistorisk: realisme var en måde
at skrive romaner på i 1800-tallet (Balzac m.fl..), og at efterlyse det er på
en måde lige så komisk og indskrænket som hvis man klagede over at nutidens
forfattere ikke skriver heibergske vaudeviller.
De, der efterlyser realisme,
ser selvsagt sagen på en anden måde. De mener, at realisme er en generel
kapacitet ved (fortællende) litteratur. Realisme er i denne generaliserede
forståelse noget man lige så vel kan finde hos Homer og i Bibelen som hos
Pontoppidan. Den bør derfor ikke identificeres med nogle meget specifikke stilistiske
og tekniske greb. Bare fordi almindelige læsere uden det store besvær kan læse
Pontoppidan, Mogens Klitgaard, Anders Bodelsen og Jakob Ejersbo, betyder det jo
ikke at de fire ”realister” skriver på samme måde.
Når man både generaliserer og
miskrediterer realisme, hænger det sammen med hvad der er blevet kaldt the
linguistic turn i litteraturvidenskaben. Det starter så småt med russisk
formalisme og strukturalisme tidligt i det tyvende århundrede, men eksploderer
vel især efter 1980 med dekonstruktion og post-strukturalisme. Litterær
realisme bliver derfor gerne blandet sammen med erkendelsesteoretiske
spekulationer om forholdet mellem sprog og virkelighed. At såkaldt naiv
mimesis er noget af det værste man kan tro på, og at litteraturen aldrig
repræsenterer virkeligheden i et 1:1 forhold, har været mange moderne
litteraters indgangs- og udgangsbøn. Jeg ved ikke om der for alvor findes
nogen, der i reflekteret forstand skulle tro på denne 1:1 gengivelse, i så fald
burde de snart melde sig selv (”Bring me in!”), for det kunne være svært
interessant at høre hvordan de egentlig forestiller sig virkeligheden givet i
den ”naive mimesis”, bl.a. fordi ”virkeligheden” jo ikke er nogen afgrænset
størrelse, i samme forstand som et kort kan gengive et land eller et
portrætmaleri kan gengive et ansigt. Litterater løber efter min mening en åben
dør ind her. De tamper i det uendelige løs på en imaginær opponent. The
linguistic turn er for mange blevet en aha-oplevelse, der bare ikke vil gå væk,
en ekstase der fortsætter og fortsætter og fortsætter
Det, som ingen litterær
videnskabelighed kan bortdisputere, er jo, at mennesker til alle tider har
opfattet forskellige slags litteratur som udsagn om den menneskelige
tilværelse, de færdes i sammen med andre mennesker. Og det behøver man ikke
mobilisere hele mistænksomhedens hermeneutik for at kule ned. Hvis jeg med min
tekniske uvidenhed skulle give et bud på hvordan min radio eller mit køleskab
egentlig fungerer, ville det utvivlsomt være fjernt fra virkeligheden, og når
jeg fik det forklaret, ville jeg være meget klogere på hvordan det fungerer,
men det ville intet ændre ved min umiddelbare brugsorienterede anvendelse af
radioen eller køleskabet. Sådan er det tilnærmelsesvis også med de ”naive”
læseres forhold til litteraturen: når vi forklarer dem hvordan litteratur
fungerer, vil de i bedste fald nok kunne forstå det, men det ændrer bare ikke
så meget på hvordan de bruger den, og måske skal man sige gu’ ske lov for det,
for der gives prominente eksempler på litterater, der blev så kloge på
litteratur, at de til sidst ganske mistede interessen for den. Et eksempel er
Johan Fjord Jensen, og når jeg nævner netop ham, er det fordi han selv han
fortalt om det i interviews.
Realisme i litteraturen
findes. Og den findes i generaliseret forstand. Det bevises alene af det
forhold, at mange ”modernistiske” bestræbelser er drevet af en lidenskab efter
at overtrumfe den gamle realisme i selve virkelighedsfornemmelsen, ved
at indfange hverdagen, eller den måde folk tænker og taler på, eller relationer
og handlingsforløb som de ser ud, når de er strippet for tyngende
symboliseringer. Ja, selv de mest indædte realisme-hadere taler vel i sidste
ende på virkelighedens vegne, fordi de opfatter en traditionel realistisk roman
som så stiliseret og konventionaliseret, at den udgør et overgreb på
virkeligheden.
Kommentarer
Send en kommentar