Åndernes magt. Oplæg på Nationalmuseet, Kulturnatten 2003
Kulturnatten 2003 - Oplæg på Nationalmuseet
I udstillingen ”Danmarksbilleder” om Danmark i nyere tid
causerer mag. art. redaktør Nils Gunder Hansen over nutidens søgende,
undertiden shoppende, forhold til Gud, Buddha, indianske shamaner og de mange
andre former for nyreligiøsitet, der har afløst tidligere tiders folketro. Nils
Gunder Hansen har bl.a. skrevet ”En afgrund af tillid” (om Løgstrup) og ”Da Gud
kom ind fra kulden: om genkristningen i kulturen”.
Ånderne har fået magt igen. Magt over sindene. Vi ser dem i
den bedste sendetid på tv. Djævelen er faret i danskerne, som der forleden stod
i en avis. Flere og flere søger hjælp til exorisme. Hvad er det egentlig der
foregår?
Måske det her: Når kristendommen går ud, kommer ånderne ind.
På den måde oplever vi i disse år den omvendte udvikling af den gang
kristendommen i den tidlige middelalder kom til Danmark. Dengang drev den
ånderne ud, så de ikke længere havde magt over sindene. Martin A. Hansen har
beskrevet det i sin store bog "Orm og tyr". Men for at forstå hvad
han mener, skal vi først gøre os én ting klart.
Kristendom og fornuft, kristendom og oplysning, kristendom
og videnskab er ikke på alle punkter hinandens modsætninger. Kristendommen er
nemlig med til at rationalisere verden og dermed bane vejen for videnskaben.
Det er f.eks. først da kristendommen kommer til vore forfædre, at de døde får
lov til at være rigtig døde, definitivt døde. At der bliver sat et egentligt
skel mellem liv og død.
Før kristendommen kommer, har man svært ved at forestille
sig ikke-eksistens; den naturalistiske opfattelse af døden - at den er
tilintetgørelse, at den døde nu er blevet til intet, at han er ingen steder -
er en meget sen menneskelig forestilling. Og det er ikke så sært, for hvor
svært kan det ikke være at fatte. De døde måtte dog være et sted, tænkte man
den gang. Og i forestillingen fyldte de naturen op som poltergeister.
Især de, der var kommet tragisk af dage eller kommet af dage
i utide, var man bange for. De rendte nu omkring som gengangere, misundte og
hjemsøgte de levende, fordi de selv var så fortvivlede, hjemløse, mørkedrukne
og skæbneberøvede. Alle vegnede puslede og truede de.
Når kristendommen kommer, lægger den de døde i graven og
maner gengangerne væk ("af jord er du kommet, til jord skal du blive, af
jord skal du igen opstå"). De døde er døde definitivt, dvs. indtil den
yderste dag, indtil verdens ende, indtil den store opstandelse. Derved lægger
kristendommen grunden til en dennesidig livstydning. For først når de døde får
lov at være døde, får de levende egentlig lov til at være levende, forstået som
væsener der er herrer i deres eget hus, deres egen natur, deres egen kultur,
deres egen historie.
Indtil da havde ånderne magt med dødekult, gengangertro og
en animistisk naturopfattelse.
Religionens lys kommer og spreder mørket før fornuftens lys.
Åndernes magt var gledet sammen med naturens magt og lunefuldhed. Naturens magt
og vælde blev selvfølgelig ved med at bestå. Den bliver selvfølgelig ikke brudt
i praksis, det sker først mange århundreder senere, vel reelt først i forrige
århundrede. Men åndernes magt, naturens magt over sind og forestillinger,
bliver brudt.
Hvorfor sker den omvendte bevægelse så nu? Tiden vender vel
trods alt ikke i sin gang, selvom fremskridtstroen har fået en del knæk siden
sidste århundredskifte, og selvom de helt store strømsvigt, SARS og det
mærkelige vejr minder os om civilisationens udsathed og naturens magt. Der er
trods alt nok i det kortere perspektiv mere grund til at være bange for Osama
bin Laden end naturen.
Naturen er ikke overmægtig, vi bestemmer selv det hele,
stort set. Moderne sociologer siger, at vi lever i et risikosamfund. Begrebet
siger på en måde det modsatte af hvad man kunne tro. Meningen er ikke at det er
risikabelt i betydningen farligt, at leve i et moderne samfund. Tværtimod. I
gamle dage var det farligt at leve. I dag har vi i den udviklede del af verden
en hidtil uset grad af velfærd og tryghed. Derfor bliver det der truer os ikke
til overmagt og fare, men netop til riscici. Små ulykker. Små trusler. Sandsynligheden
er uendelig lav, statistikken er så afgjort på vores side, hvis det går galt er
det blot fordi vi var på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Sort
uheld. Men der er jo så en risiko ved det meste, vi kommer aldrig helt på den
sikre side, de fleste ulykker sker i hjemmene, som det hedder. Det er som
lægerne siger i forbindelse med selv den mest banale operation: der er altid en
risiko ved en operation. Det er ikke så betryggende, at man skal have
elektroder over hele kroppen bare man skal have fjernet en negl, men sådan er
det, for der er jo altid en risiko. Og sådan er det generelt med livet i det
moderne risikosamfund. Netop fordi risikoen er så lille, får den magt over
sindet. Den er jo bare den strækning vi mangler at tilbagelægge for at opnå
fuld beherskelse. Men vi kan ikke, vi løber og løber, for at tilbagelægge den,
men som i et mareridt kommer vi ikke ud af stedet. Og når naturen, det fatale,
det vi ikke kan beherske, får magt over sindet, er vejen igen åben for åndernes
magt.
Det er lidt som i moderne fodbold, hvor der snakkes mere og
mere om fejl. Vi laver to fejl, så de scorer to mål - og det vinder de kampen
på. Sådan siger man i dag. I gamle dage var fejl nogle man kunne tage og føle
på. Det var målmandsdrop i den ene ende og brændte straffespark eller chancer
for åbent mål i den anden ende. I dag er der fejl over alt. Det er faktisk
alene p.g.a. fejl at modstanderne overhovedet kan score - selv det flotteste
langskudsmål, det suverænt gennemspillede angreb, kunne jo være undgået, hvis
der var blevet blokeret, hvis man havde dækket op, hvis man havde tacklet
boldholderen, hvis målmanden ikke var gået for langt ud osv. Tankegangen er
absurd, fordi den forudsætter at fejl kan undgås, men det ville jo være
spillets ophør, spillets død. Fodbold er en fejlbehæftet spil, og hvis det ikke
var det, ville det ikke eksistere. Når tankegangen kan opstå alligevel er det
fordi den taktiske og fysiske optimering af spillet nu er så fremskreden som
den er, så det der trods alt ikke lader sig beherske og forudsige, det bliver
til "fejl". Ligesom det i livet, der ikke lader sig beherske, bliver
til risiko.
Kommentarer
Send en kommentar