Når baggrunden kommer i forgrunden. Motiveringstale ved tildelingen af Odd Fellow Ordenens Hæders- og Litteraturpris til Amalie Laulund Trudsø 26. april 2019
Motiveringstale ved tildelingen af Odd Fellow Ordenens Hæders- og
Litteraturpris til Amalie Laulund Trudsø 26. april 2019
Deres Kongelige Højhed, storsire Erling Stenholdt Poulsen, ærede publikum,
kære prismodtager…
Lad os først få lidt fakta på bordet. Dagens litterære prismodtager Amalie
Laulund Trudsø er født i 1988, hun er cand. mag. i dansk og retorik fra
Københavns Universitet i 2013. Samme år udgav hun sin debutbog ”Koordinater:
Københavnertekster” på forlaget Rosinante. I 2016 kom hendes anden bog, romanen
”Sommerhus”, på samme forlag. Hun er deltidsansat som dansk-og retoriklærer
ved Frederiksberg gymnasium og arbejder på sit forfatterskab ved siden
af.
Dagens prismodtager er speciel ved at have skrevet sine to bøger ud fra
steder, områder, lokaliteter. Alle romaner foregår jo nogle steder. De kan være
konkrete eller de kan være ubestemte, abstrakte. For det meste vil stederne
være baggrund for personer og handling, setting som vi siger i
litteraturvidenskaben. Men stederne kan være så vigtige med deres særlige
topografi eller stemning, at vi taler om en ”københavnerroman” eller en ”New
York trilogi” som i tilfældet Paul Auster.
Amalie Laulund Trudsø bytter i sine to romaner om på forgrund og baggrund.
”Koordinater” handler om København, eller rettere en masse forskellige gader og
veje, pladser og steder i København. ”Sommerhus” handler, som titlen angiver,
om et sommerhus og et sommerhusområde. Det kunne være ubestemt. Det er det
ikke. Det ligger ved Sejerøbugten i Odsherred.
At baggrund og forgrund bytter plads hos Amalie Laulund betyder
ikke, at vi ikke får nogen historier. Vi skal bare i et vist omfang lave dem
selv. I ”Koordinater” handler det om den unge pige, der flytter fra et sted i
provinsen til København for at studere. Hun indtager byen ved at bebo den og
ved at færdes i den: Njalsgade, Søndermarken, Tagensvej, Enghave Plads, Valdemarsgade.
Sortedams Dossering, Mågevej, Nordre Fasanvej, Folkets Park, Vesterbrogade,
Store Kannikestræde, man kan blive ved. For der er ingen ende på København hos
Amalie Laulund. Men det er samtidig en helt klassisk fortælling, ungdom, coming
of age, udsat for denne montage af steder.
I ”Sommerhus” gælder det et andet livsafsnit, det der kom før: pigen i præ-puberteten,
de forsvundne somre i barndommen generindres som om de var lige nu, badning,
bål ved stranden, saftevand, far og mor men ikke mindst søskende, venner, hele
den faste børneflok. Når alle tager hjem til byen, standser historien. Når alle
møder op igen næste år, begynder den igen. Sådan må det være, når baggrunden er
i forgrunden.
Men hvorfor gør hun sådan? Og hvad giver det læseren? Martin A. Hansen siger
et sted om Homers fortællinger, at det lyrisk skønne, det udtryksfulde,
blomsterne i grøftekanten, får lov at bevare sin friskhed, fordi Homer med sine
helte passer dem i et større ærinde, fortællingens ærinde, det episke. ”En
afsked har givet dem den evige friskhed.”
Nogle gange ser vi nemlig mest opmærksomt, når vi ser noget ud af
øjenkrogen, når vi ser det næsten uden at registrere det. Måske er der ting,
der ikke komme til deres ret, hvis vi ser for direkte på dem. Måske tåler det
meste ikke at blive nedstirret, fikseret, endevendt for sine hemmeligheder.
Martin A. Hansen følte, at det lyriske, sjælens ensomme og triste
stemninger, fyldte for meget i årene efter krigen. Han ville slå et slag for
det episke, det der sker. I dag har mange det omvendt. De lider af
fiktionsforstoppelse, der er alt for meget fortælling, epikken buldrer løs på
alle platforme, kan vi få et øjebliks ro? Karl Ove Knausgård taler om ”at
trække det der findes ud af skyggerne af det vi ved”. Han vil afbryde
fortællingens march fremad og dvæle længe, meget længe, i grøftekanten.
Amalie Laulund er en lyrisk forfatter, anmelderne roser hende samstemmende
for hendes lyriske, smukt flydende prosa. Men hun sanser det episke ud af
øjenkrogen: vi ser det hele i små glimt, i efterbilleder på nethinden, håb og
drømme, angst og euforisk lykke, konflikter og spændinger, det levede liv, hvordan
kommer man egentlig fra det ene til det andet, hvad kan der tabes og vindes
undervejs? Det er en omvendt Martin A. Hansen. Det episke får lov at bevare en friskhed
og en sprødhed. Det fælles, det genkendelige, er grundstoffet i enhver epik.
Men det kan også blive overbelastet og trivialiseret. Kender du typen? Jo tak,
til hudløshed, der er intet nyt under solen. Nogle gange har vi brug for
distraktionen, for ikke at vide det hele, for at kunne tænke vores og se os
selv i glimt og efterbilleder af en anden. Barndom, ungdom, hvordan var det nu
det var?
Lad mig opsummere med et elegant citat fra en af de mange
anmeldere, der har rost Amalie Laulund Trudsø: ”Et pigesind på landet, et
kvindesind i byen, a flat in town and a house in the country, som Oscar Wilde
foreskriver. Sådan ligger landet hos Amalie Laulund Trudsø, og det skal blive spændende at følge
hende videre ud i verden.” Sådan har vi det også i Odd Fellow Logens
litteraturpriskomité. Tak for ordet, og tillykke med prisen, som du nu skal
modtage.
Kommentarer
Send en kommentar